لوگو دکتر ارژنگ قهرمانی
عمل بینی غضروفی

عمل بینی غضروفی

آنچه می خوانید...

عمل بینی غضروفی یکی از روش‌های موثر در بهبود ظاهر و تغییر فرم بینی در افراد است که می‌تواند تغییرات بزرگی در چهره فرد ایجاد کند. این نوع جراحی برای افرادی مناسب است که بخش عمده‌ای از ساختار بینی آنها از غضروف تشکیل شده است و به دنبال تغییرات و اصلاحات در این ناحیه هستند.

عمل بینی غضروفی چیست؟

بیشتر بخوانید: هزینه عمل بینی

عمل بینی غضروفی چیست؟

در عمل بینی غضروفی، پزشک متخصص بر اساس نیازها و خواسته‌های بیمار، به بازسازی و اصلاح غضروف‌های بینی می‌پردازد. این جراحی  شامل درست کردن مدل بینی، تقویت و تغییر شکل غضروف‌های بینی است تا نتایجی که بیمار مد نظر دارد، به دست آید. برخلاف جراحی بینی استخوانی که تمرکز آن بر روی استخوان‌های بینی است، این نوع جراحی بر روی بخش‌های غضروفی متمرکز می‌شود.

روش انجام عمل بینی غضروفی

جراحی بینی غضروفی مانند جراحی بینی طبیعی به دو روش باز و بسته قابل انجام است و انتخاب روش مناسب باید بر اساس نیازهای خاص بینی و توصیه جراح صورت گیرد. هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند و تصمیم‌ نهایی باید با توجه به توصیه‌های پزشک متخصص و ویژگی‌های خاص بینی فرد انجام شود.

توصیه می‌شود که انتخاب روش جراحی را به جراح خود بسپارید. زیرا جراح بر اساس ویژگی‌های بینی شما و نوع تغییرات مورد نیاز، بهترین روش را تعیین می‌کند. اعتماد به تجربه و دانش جراح باعث می‌شود که به بهترین نتیجه دست یابید.

مراحل عمل بینی غضروفی

جراحی بینی غضروفی یک عمل پیچیده است که شامل مراحل مختلفی از برنامه ‌ریزی تا بهبودی کامل می‌شود. در ادامه در مورد این مراحل توضیح داده‌ایم:

بررسی ساختار بینی

پزشک ساختار بینی، ضخامت پوست و وضعیت غضروف‌های بیمار را بررسی می‌کند تا ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی و نیازهای جراحی انجام دهد. این بررسی شامل عکس ‌برداری و تحلیل صورت بیمار نیز می‌شود.

تعیین برنامه جراحی

بر اساس بررسی‌های انجام شده، پزشک یک برنامه جراحی دقیق تهیه می‌کند. این برنامه شامل تعیین نوع برش‌ها، تکنیک‌های مورد استفاده و اصلاحات مورد نیاز می‌شود.

آزمایشات پزشکی

بیمار باید آزمایش‌های خون و سایر ارزیابی‌های پزشکی لازم را انجام دهد تا پزشک از سلامت کافی بیمار مطمئن شود.

دستورالعمل‌های قبل از عمل

پزشک قبل از عمل توصیه‌های لازم را به بیمار اطلاع می‌دهد. از جمله مواردی مانند اجتناب از مصرف داروهای خاص، قطع مصرف دخانیات و الکل و نکاتی درباره رژیم غذایی و استراحت.

بیهوشی یا بی‌حسی

جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود که بیمار را در طول عمل به خواب عمیق فرو می‌برد. در برخی موارد خاص، ممکن است از بی‌حسی موضعی همراه با آرام ‌بخش استفاده شود.

ایجاد برش‌ها

جراح برش‌های کوچکی را در داخل سوراخ‌های بینی (روش بسته) یا در ناحیه کلوملا (روش باز) ایجاد می‌کند. روش باز به جراح امکان می‌دهد تا به ساختار داخلی بینی دسترسی بهتری داشته باشد و تغییرات دقیق‌تری را اعمال کند.

دسترسی و اصلاح غضروف‌ها

پس از ایجاد برش‌ها، پزشک به غضروف‌های بینی دسترسی پیدا می‌کند و با دقت آنها را جدا می‌کند. سپس غضروف‌ها برش داده شده و به شکل مورد نظر تغییر می‌دهد. این فرآیند ممکن است شامل تقویت یا کاهش اندازه غضروف‌ها، جابجایی آنها یا استفاده از غضروف‌های اضافی باشد.

تثبیت غضروف‌ها

غضروف‌های جدید با بخیه‌های ظریف در محل خود تثبیت می‌شوند تا از جابجایی آنها در طول بهبودی جلوگیری شود. تثبیت دقیق غضروف‌ها برای حفظ شکل و ساختار جدید بینی بسیار مهم است.

استفاده از غضروف‌های اضافی (در صورت نیاز)

در برخی موارد، برای تقویت ساختار بینی، از غضروف‌های اضافی که از گوش یا دنده‌های بیمار گرفته شده است، استفاده می‌شود. این غضروف‌ها به تقویت و پایداری بینی کمک می‌کنند.

بستن برش‌ها و پانسمان

پس از اتمام تغییرات، پزشک برش‌ها را با بخیه‌های ظریف می‌بندد و بینی را با پانسمان‌ها و قالب‌های مخصوصی می‌پوشاند تا از تورم و خونریزی جلوگیری شود و بینی در طول دوره نقاهت به خوبی محافظت شود.

مزایای عمل بینی غضروفی

مزایای عمل بینی غضروفی

  • عمل بینی غضروفی با مزایای زیادی همراه است که  در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.
  • مهم‌ترین مزیت اصلاح شکل ظاهری و فرم بینی به فرم دلخواه است.
  • اگر بیمار مشکلاتی در عملکرد بینی داشته باشد از طریق عمل بینی این مشکل او نیز حل می‌شود و به راحتی نفس می‌کشد.
  • این نوع جراحی بینی از پیچیدگی کمتری برخوردار است.
  • بعد از عمل میزان تورم نسبت به عمل‌های دیگر کمتر است.
  • بعد از عمل دوره نقاهت کوتاه بوده و به زودی نتایج قابل مشاهده هستند و فرد می‌تواند در زودترین فرصت به کارهای روزمره خود بپردازد.

عوارض عمل بینی غضروفی

عمل بینی غضروفی، مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است با عوارض و مشکلات خفیفی همراه باشد. عوارض عمل بینی ممکن است به شدت وابسته به مهارت جراح، ساختار بینی شما و نحوه مراقبت‌های پس از عمل باشند. در ادامه به برخی از عوارض شایع جراحی بینی غضروفی اشاره شده است:

  • تورم و کبودی
  • عفونت
  • تغییرات نهایی در شکل بینی
  • آسیب به بافت‌های اطراف
  • مشکلات تنفسی

بهترین راه برای کاهش احتمال این عوارض، انتخاب یک پزشک متخصص و ماهر و همچنین رعایت دقیق دستورالعمل‌های بعد از عمل است.

چه کسانی باید عمل بینی غضروفی انجام دهند؟

افرادی که به دلیل انحنای شدید یا مشکلات دیگر در غضروف بینی، به دنبال عمل جراحی بینی غضروفی هستند، می‌توانند کاندید مناسبی باشند. در زیر به برخی از افرادی که ممکن است برای این نوع جراحی مناسب باشند، اشاره خواهیم کرد:

  • افرادی که انحنای شدید بینی آنها به مشکلات تنفسی یا اختلال در زیبایی و اعتماد به نفس منجر می‌شود.
  • افرادی که نوک بینی آنها بزرگ یا برجسته است و می‌خواهند سایز آن را کوچک‌تر کنند.
  • افرادی که بینی غضروفی دارند و با شکل نامناسب یا نامطلوب آن مشکل دارند.
  • افرادی که غضروف‌های داخل مجرای بینی آنها باعث اختلال در راه تنفسی شده و به انسداد منجر شده است.

مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی غضروفی

مراقبت های قبل از عمل بینی غضروفی و مراقبت های بعد از عمل بینی غضروفی مانند عمل‌های دیگر بینی است و در ادامه توضیح داده شده است:

  • برای انجام عمل بینی غضروفی، انتخاب یک پزشک متخصص و ماهر امری ضروری است. پس از تحقیق و بررسی، بیمار باید برای مشاوره به مطب جراح مراجعه کند.
  • در دو هفته قبل و بعد از عمل بینی، باید از مصرف داروهایی مانند آسپرین خودداری شود.
  • به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی، از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • قبل از جراحی، حداقل ۸ ساعت ناشتا باشید و همراه خود یک همراه برای راحتی بیشتر در روز جراحی داشته باشید.
  • در طول دوره درمانی، داروهای تجویز شده توسط پزشک را به دقت استفاده کنید.
  • بعد از عمل، از خیس شدن گچ بینی جلوگیری کنید و صورت خود را نشویید.
  • اجتناب از مکان‌های شلوغ که ممکن است به برخورد ضربه با بینی منجر شود، ضروری است.
مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی غضروفی

نتیجه گیری

عمل بینی غضروفی یک فرآیند پیچیده و دقیق است که شامل مراحل متعددی از مشاوره اولیه تا بهبودی کامل می‌شود. انتخاب یک جراح ماهر و باتجربه و پیروی دقیق از دستورالعمل‌های پس از جراحی می‌تواند به دستیابی به نتایج مطلوب و طبیعی کمک کند.

سوالات متداول

1. آیا بعد از عمل بینی غضروفی باید استراحت کنم؟

بله، بعد از عمل بینی غضروفی نیاز به استراحت دارید. پزشک شما به شما توصیه‌های خاصی برای استراحت خواهد داد، اما به طور کلی باید از فعالیت‌های سنگین و خسته‌کننده بپرهیزید و استراحت کافی داشته باشید.

2. آیا برای عمل بینی غضروفی نیاز به بستری شدن در بیمارستان است؟

بله، عمل بینی غضروفی به صورت روز جراحی انجام می‌شود، به این معنی که شما همان روز به خانه بازمی‌گردید. با این حال، در برخی موارد خاص، ممکن است پزشک شما تصمیم به بستری در بیمارستان بگیرد، اما این مورد نادر است.

3. آیا باید از قرص آسپرین و دیگر داروها قبل از عمل بینی خودداری کنم؟

بله، قبل از عمل بینی بهتر است از مصرف داروهایی مانند آسپرین که ممکن است خونریزی را افزایش دهند، خودداری کنید. پزشک شما لیست دقیقی از داروهایی که قبل از عمل باید متوقف شوند را به شما خواهد داد.

دکتر ارژنگ قهرمانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی دانشگاه تهران (TUMS)
رتبه اول N.B.E* جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی، شهریور 98
جراحی عمومی دانشگاه شهید بهشتی، شهریور 93
پزشکی عمومی دانشگاه مشهد، فروردین 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *